Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  تجهيزات آتش نشاني تجهيزات آتش نشاني

موضوغات عمومی

عملكرد سيستم اطفاء حريق اسپرينكلر

سيستم اطفاء حريق اسپرينكلر يكي از مهمترين و اساسي ترين سيستم هاي ايمني در ساختمان ها و ساير اماكن است. اين سيستم در صورت وقوع حريق، براي كاهش آسيب هاي ناشي از آن، بسيار مؤثر است از مهم ترين مزاياي آن مي توان به خودكار بودن سيستم اسپرينكلر اشاره كرد كه هدف از آن پيشگيري از گسترش حريق و ايجاد فرصت مناسب براي تخليع سريع افراد و جلوگيري از بروز خسارات مالي و جاني است. در صورتي كه قصد داريد به صورت كامل با سيستم و تجهيزات اطفاء حريق اسپرينكلر آشنا شويد، با ما همراه باشيد.

چگونگي عملكرد سيستم اطفاء حريق اسپرينكلر


سيستم اطفاء حريق اسپرينكلر با استفاده از شبكه اي از لوله ها، شيرها و اسپرينكلرها، حريق را در همان نقطه شروع آن خاموش خواهد كرد. در اين سيستم، اسپرينكلرها به صورت خودكار باز شده و آب را به صورت همزمان و به ميزان كافي بر روي منطقه حريق اسپري مي كنند. هر اسپرينكلر شامل يك مكانيزم حساس به دما است كه در صورت افزايش دماي محيط در نزديكي آن، باز شده و باعث مي شود تا آب با فشار از آن خارج شود. به عبارت ديگر، هر اسپرينكلر به صورت مستقل به دماي منطقه اي كه در آن قرار داد، واكنش نشان داده و به صورت خودكار فعال مي شود.

همچنين در سيستم اسپرينكلر، شبكه لوله هاي آب، شامل يك شير كنترلي است كه در صورت وقوع حريق باز شده و اجازه مي دهد تا آب به منطقه حريق منتقل شود. سيستم اطفاء حريق اسپرينكلر براي مقابله با حريق هاي كوچك تا متوسط و در مناطقي كه پيشرفت آتش سوزي در آن ها به راحتي قابل كنترل است، مناسب است. اما در مواردي كه حريق به سرعت گسترش مي بايد، سيستم اسپرينكلر به تنهايي قادر به كنترل آن نيست و بايد با ساير سيستم هاي اطفاء حريق مانند سيستم هاي CO2، خمير، پودر و ... تركيب شود.

ساختار سيستم اطفاء حريق اسپرينكلر


حال كه به صورت كامل با نحوه عملكرد اين سيستم ها آشنا شديد، لازم است تا ساختار به كار رفته در اين سيستم را نيز بشناسيد. سيستم اطفاء حريق اسپرينكلر با تكيه بر تجهيزات و ساختاري كه در آن به كار رفته است، مي تواند باعث جلوگيري از آتش سوزي شود. اين سيستم از چندين بخش مختلف تشكيل شده كه عبارت اند از:

  • مخزن آب


اين مخزن معمولا در زيرزمين يا در يك سالن جداگانه قرار داشته و براي تأمين آب به سيستم اسپرينكلر متصل شده است. اين مخزن به صورت دائمي پر شده و در صورت وقوع حريق،  آب به سرعت از آن جريان پيدا مي كند.

  • پمپ


پمپ در سيستم اطفاء حريق اسپرينكلر براي ايجاد فشار مورد نياز براي جريان آب به سيستم، مورد استفاده قرار مي گيرد. اين پمپ معمولا در كنار مخزن آب قرار مي گيرد و با ايجاد فشار، آب را از مخزن به شبكه لوله هاي اسپرينكلر انتقال مي دهد.

  • شبكه لوله هاي اسپرينكلر


شبكه لوله ها شامل يك شبكه پيچيده از لوله هاي فولادي و شيرهاي كنترلي است كه آب را به اسپرينكلرها منتقل مي كند. اسپرينكلرها هم به صورت خودكار فعال شده و آب را به منطقه حريق اسپري مي كنند.

  • مانيتورينگ و كنترل


سيستم اطفاء حريق اسپرينكلر معمولا داراي يك سيستم مانيتورينگ و كنترل بوده كه جهت نظارت بر عملكرد تجهيزات و بخش هاي مختلف اين سيستم مورد استفاده قرار مي گيرد. البته اين مورد در تجهيزات اعلام حريق نيز كاربرد دارد.

نكات مهم در استفاده از سيستم اطفاء حريق اسپرينكلر


در صورتي كه شما نيز جزء افرادي هستيد كه مي خواهيد با استفاده از سيستم اسپرينكلر از بروز آتش سوزي و آسيب هاي ناشي از آن جلوگيري كنيد، لازم است تا در ابتدا نكات مهم استفاده از اين سيستم و  تجهيزات آتش نشاني را بدانيد. جهت كاركرد بهينه اين سيستم، بايد به نكات زير توجه كرد:

·        اسپرينكلرها بايد در فواصل مناسب بر روي لوله ها نصب شوند تا در صورت وقوع حريق، تمام منطقه را به صورت يكنواخت اسپري كرده و خسارات را كاهش دهند.

·        ميزان فشار آب بايد براي همه اسپرينكلرها يكسان باشد تا امكان خاموش كردن حريق در تمامي منطقه وجود داشته باشد.

·        لوله ها بايد با دقت و با توجه به نياز سيستم انتخاب شوند. همچنين جنس لوله ها بايد به گونه اي باشد كه در برابر حرارت و آتش آسيب نبيند.

·        پمپ ها نيز بايد با توجه به نياز سيستم انتخاب شده و قابليت ارسال آب با فشار قوي را داشته باشند.

·        مخزن آب بايد بزرگ بوده و آب مورد نياز تمامي مناطق را براي مدت زمان كافي تامين كند. همچنين بايد قابليت تامين آب در صورت اتلاف و از بين رفتن آن نيز در نظر گرفته شود.

مزاياي استفاده از سيستم اطفاء حريق اسپرينكلر


شايد براي شما هم اين سوال ايجاد شده باشد كه چرا استفاده از سيستم اسپرينكلر تا به اين اندازه رواج پيدا كرده است؟ در پاسخ بايد اشاره داشت كه اين سيستم داراي مزايا و ويژگي هاي منحصر به فردي است كه موجب محبوبيت بالاي آن شده است. برخي از مهمترين اين مزايا عبارت اند از:

  • خاموش كردن حريق به صورت سريع و خودكار


سيستم اسپرينكلر به صورت خودكار و در صورت وقوع حريق، آب را با فشار مناسب به صورت مستقيم روي منقطه حريق اسپري كرده و بدين صورت آن را خاموش مي كند.

  • كاهش خسارات


با فعال شدن به موقع سيستم اسپرينكلر، حجم مناسبي از آب روي منطقه حريق پاشيده خواهد شد و بدين صورت هرچه سريع تر جلوي گسترش آتش سوزي گرفته مي شود. اين امر قادر است به سادگي از افزايش خسارت و آسيب به اموال و دارايي ها جلوگيري كند.

  • افزايش ايمني


با نصب سيستم اطفاء حريق اسپرينكلر، سرعت مهار آتش و خاموش كردن آن بالا رفته و خسارات به حداقل مي رسند.

  • هزينه كمتر


نصب سيستم اسپرينكلر به طور كلي، هزينه هاي كمتري نسبت ساير سيستم هاي اطفاء حريق مانند سيستم هاي گازي و يا فومي مي طلبد.

  • قابليت توسعه


اين سيستم ها براي پوشش مناطق وسيع تر و بزرگتر قابل توسعه بوده و مي توان از آن ها در تمامي بخش هاي ساختمان ها، فضاهاي باز و ساير اماكن نيز استفاده كرد.

 

نصب سيستم اطفاء حريق اسپرينكلر به كمك آژمان


در صورتي كه شما هم قصد داريد تا با نصب و اجراي سيستم اطفاء حريق اسپرينكلر، از بروز آسيب و خسارات ناشي از آتش سوزي جلوگيري كنيد، مي توانيد از خدمات گسترده آژمان بهره مند شويد. براي اين كار، كافي است تا به وب سايت آژمان به نشانيazhmanfireco.ir مراجعه كرده و درخواست خودتان را با كارشناسان خبره آن در ميان بگذاريد.


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1402/3/13 ساعت: ۲۰ توسط:fatemehe :